Art and Time | Media

WS 14/15 9 MIN. 43 SEC.

The Seine resembled a Corot. Odile asked what the big white building was. The Louvre. She said it was smart to paint it white, that the guy who did it should be decorated. (…) Arthur said they’d wait till nightfall, in keeping with the tradition of bad B movies. “How do we kill time?” Odile asked. Franz had read of an American who took 9 min. 45 sec. to visit the Louvre. They decided to do better. In 9 min. 43 sec., Arthur, Odile and Franz broke the record set byJimmy Johnson of San Francisco. The car, doing a steady 28 knots, drove toward Joinville. While Franz whistled lyrically, Odile gazed at Arthur tenderly. Henceforth, the three of them felt that nothing could stop them now.

 Jean-Luc Godard, La bande à part (1964)

In Zusammenarbeit mit Diedrich Diederichsen und den Studierenden des Master in Critical – Studies Programms werden wir uns über einen Zeitraum von zwei Semestern schwerpunkt-mässig mit der Sammlung des MUMOK in Wien auseinandersetzen. Unter dem Header “Die ständige Sammlung – Kuration, Museologie, Öffentlichkeitsarbeit (Teil I)” werden die Studierenden des Masterprogramms eine kuratorische Auswahl aus der ständigen Sammlung des MUMOK treffen, die ab Herbst 2015 im MUMOK gezeigt wird.  

“Dabei sollen die Ausstellungsflächen -1 und -3 mit Kunst nach 1945 aus der Sammlung des Mumok und evtl. anderen Wiener Sammlungen bespielt werden. Im ersten Teil dieser Veranstaltung, der im Wintersemester 2014/15 stattfindet, sollen anhand von Bestandaufnahmen grundsätzliche Fragen in Bezug auf die Möglichkeiten und Grenzen der Aufgabenstellung ermittelt werden. Dies soll in enger Verbindung mit einer Einarbeitung in den aktuellen Stand der museologischen und kuratorischen Diskussionen geschehen; aber zugleich auch vor einem breiteren Panorama, das sich von der Rolle der Museen und Kunstinstitutionen bei Stadtentwicklung und Gentrifizierung, über Repräsentationskritik bis zu Theorien des Archivs spannen sollte. ” (D.D.)

In diesem Zusammenhang sollen Studierende des Bereichs Kunst und Medien filmische Konzepte erarbeiten, die sich mit ausgewählten Werken der Sammlung beschäftigen. Im Zentrum steht die Frage danach, wie es möglich ist, einen Film über ein Kunstwerk zu realisieren. Das Projekt ist über zwei Semester angelegt. Im Herbst 2015 wird, in Kooperation mit Matthias Michalka und parallel zur Eröffnung der Ausstellung, im MUMOK Kino ein Programm gezeigt werden, das einerseits aus ausgewählten Arbeiten der Studierenden, andererseits aus von diesen zusammengestellten thematisch bezogenen filmischen Werken bestehen wird.

ENGLISH VERSION:

9 min. 43 sec.

WS 2014 – KDM Art and Media

During the coming two semesters we will engage with the art collection of the MUMOK museum in cooperation with the master students of the MA Critical Studies led by Diedrich Diederichsen. This work will result in an exhibition in autumn 2015 , entitled „Die ständige Sammlung – Kuration, Museologie, Öffentlichkeitsarbeit (Teil I)”, based on the curation of works from Mumok’s permanent collection.

„For this exhibition selected works of Art after 1945 from the Mumok collection as well as potentially other Viennese collections will be displayed on the exhibition levels -1 and -3. The first part of this project, taking place in WS 2014, is aimed at the development of an inventory of the potentials and limitations of this task. This will be achieved by working through the current discourses of museology and curation, taking into account the role of museums and art institutions in processes of urban development and gentrification, as well as the critique of representation and theories of the archive.“ (D.D.)

In this context the students oft he Art and Media course KDM, should develop concepts for films and videos that engage  correspond with selected works from the Mumok collection. The basic question is how a film about an artwork can be realised. This project also runs for two semesters and, in cooperation with Matthias Michalka, a program of selected student works as well as a curated film program, which relates to the very subject (of films on artworks)  will be shown at the Mumok cinema in conjunction with the opening oft he exhibition in autumn 2015.

Diederichsen Handapparat / Books – Available at Academy Library:

Manuela Ammer (Hg.) et al, Leidenschaftlich Exakt: Sammlung Dieter und Gertraud Bogner im Mumok, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2012
ARGE Schnittpunkt (Hrsg.), Handbuch Ausstellungstheorie, Stuttgart: Böhlau/UTB 2013
Philipp Auman/Frank Dürr, Ausstellungen machen, München: Fink/UTB 2013
Eva Badura-Triska, Rainer Fuchs et al., Musee a vendre pour cause de faillite. Herbert Foundation und mumok im Dialog., Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2014
Matthias Böckl, MuseumsQuartier Wien: Die Architektur / The Architecture (EDITION architektur.aktuell), Wien: Springer 2001
Douglas Crimp, Über die Ruinen des Museums, Dresden: Verlag der Kunst 1996
Boris Groys, Logik der Sammlung, München: Hanser 2009
Achim Hochdörfer et al (Hg.), Konzept Aktion Sprache.: Pop-Art, Fluxus, Nouveau Réalisme, Arte povera aus den Sammlungen Hahn und Ludwig, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2011
Viktor Kittlausz/Winfried Pauleit, Kunst – Museum – Kontexte: Perspektiven der Kunst- und Kulturvermittlung, Bielefeld: Transcript 2006
Karola Kraus, Museum der Wünsche. 37 Wünsche für die Sammlung des Mumok, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2011.
Stapferhaus Lenzburg et al (Hg.), Dramaturgie in der Ausstellung: Begriffe und Konzepte für die Praxis, Bielefeld: transcript 2014
Roswitha Muttenthaler et al., Gesten des Zeigens: Zur Repräsentation von Gender und Race in Ausstellungen, Bielefeld: transscript 2007
Florian Pumhösl, 678, Köln: Verlag der Buchhandlung Walther König 2011
Juliane Rebentisch, Ästhetik der Installation, Frankfurt/M: Suhrkamp 2003
Anke Te Heesen, Theorien des Museums zur Einführung, Hamburg: Junius 2013

Films:

Edvard Munch, Peter Watkins 1974
À propos de Venise, Jean-Marie Straub 2014
Cezanne, Jean-Marie Straub / Danièle Huillet 1989
Une visite au Louvre, Jean-Marie Straub / DanièleHuillet 2004
Guernica, Alain Resnais + Robert Hessens 1950
Painter’s Painting, Emile D’Antonio 1973
Les statues meurent aussi, Chris Marker 1953
Le Mystère Picasso, Henri-Georges Clouzot 1955
Magritte, Adrian Maben 1978
Toute la memoire du monde, Alain Resnais 1956
La bande  à part, Jean-Luc Godard 1964
La peinture cubiste, Thierry Kuntzel + Philippe Grandrieux 1981
Art Safari, Ben Lewis (Serie / Season 1 + 2 available) 2006
Chris Burden / A 20 Year Survey, Newport Harbour Art Museum 1988
Art Herstory, Hermine Freed 1974
Other than art’s sake, Peter Kennedy 1973
Museum Visiting the Unknown Man, Jem Cohen 1997
Museum Hours, Jem Cohen 2012
La ville Louvre, Nicolas Philibert 1990
Russian Ark, Alexander Sokurov 2002
Das große Museum, Johannes Holzhausen 2014
A visitor to a museum, Konstantin Lopushansky 1989
The Hyopthesis of the Stolen Painting, Raul Ruiz 1979
Los Fantasmos de Goya, Milos Forman 2006
Vagabondia, Isaac Julien 2007
Blackmail, Alfred Hitchcock 1929
Manhattan, Woody Allen 1979